Facebook voegt weer een nieuwe wijziging aan het algoritme voor de news feed, het nieuwsoverzicht, toe.
Engagement bait (o.a. tag-acties, share-acties) zullen niet meer leiden tot een groter bereik.

Wat is engagement bait?

Er zijn verschillende manieren om gebruikers aan te sporen te reageren:

  • mensen oproepen hun vrienden te taggen (“ken jij iemand die…”)
  • mensen vragen om specifieke reacties (bijv. woorden, cijfers of letters: “kies jij A, B of C?”)
  • mensen vragen om te stemmen of te reageren in de vorm van bepaalde reacties, opmerkingen of emoticons
  • mensen oproepen om het bericht met hun vrienden te delen

Waarom vindt Facebook tag-acties niet leuk?

Voor veel ondernemingen waren deze opties juist een mogelijkheid om hun bereik en publiek te vergroten.
Door veel Facebookgebruikers wordt dit soort berichten echter als spam gezien, en dus als storend.

En Facebook wil dat gebruikers zo veel mogelijk positieve ervaringen hebben op het platform en hun aandacht niet verliezen.
En eerlijk is eerlijk: berichten als ‘vrienden met een ‘J’ in hun naam moeten jou een biertje geven‘ geven nu niet echt de uitstraling van een onderneming weer.
(Of misschien juist wel.)

Wat gebeurt er als je toch blijft bedelen om reacties?

Door een aanpassing in het algoritme, die in de eerste weken van 2018 doorgevoerd wordt, krijgen berichten die tóch op een makkelijke manier blijven vragen om ‘aandacht’ juist een lager bereik.
Met andere woorden: minder mensen zullen dit soort berichten te zien krijgen in hun nieuwsoverzicht.

Mag je dan helemaal niet meer taggen of iets delen?

Natuurlijk wel. Maar like-, share- en winacties zijn, net als de voorbeelden hierboven en hiernaast, niet zinvol.
Het vissen naar likes, of het ‘deel dit op je tijdlijn en tag jezelf of anderen‘ wordt niet meer ‘beloond’.

Je bereikt er – letterlijk – minder mee.

Wat moet een onderneming doen voor een beetje bereik?

  • Kwaliteit leveren en authentiek zijn. Afwisselende en onderscheidende inhoud zorgen ervoor dat een onderneming betrokkenheid creëert zonder aan ‘bedelacties’ mee te hoeven doen.
  • Plaats eigen materiaal: pak niet iets van Google of uit een catalogus.
  • Plaats langere berichten met relevante inhoud. Facebook ‘beloont’ dat.
  • Zorg voor interactie met je doelgroep, reageer op de opmerkingen van je volgers.
  • Video: niet alleen voor de lol, maar ook met informatie, zodat gebruikers na een tijd nóg een keer die video willen bekijken.
  • Live video’s krijgen voorrang op Facebook. Kijken mensen vaak naar video’s van een bepaalde pagina? Meer bereik.
  • Linken naar je website? Zorg dat deze snel laadt en ook relevante informatie bevat. Facebook houdt minder rekening met sites die traag laden.

Facebook wil het voor zijn gebruikers zo leuk mogelijk houden. Het sociale en verbindende aspect blijft belangrijk.
Voor paginabeheerders zal het een nieuwe uitdaging zijn om alle veranderingen bij te houden en daarin mee te gaan.

bronnen: Social Media Today, Frankwatching, Facebook Marketing Academy