Facebookupdate-januari-2017

Facebook gaat, na een algoritme-update van 31 januari 2017, meer voorrang geven aan authentieke berichtgeving in het nieuwsoverzicht. Hiermee wil Facebook het verspreiden van ‘nep nieuws’ indammen.

“Authentieke communicatie is wat mensen het meest aanspreekt. Die moet écht zijn, niet misleidend, sensatiebelust of spam”. Hoe Facebook dat alles checkt zullen we nooit weten, maar een van de zaken waarnaar gekeken wordt is hoe vaak berichten als ‘verbergen’ en ‘niet meer weergeven’ worden aangemerkt. Hoe ‘spam’ en ‘onecht’ nog meer door Facebook zal worden opgemerkt, zal – om spammers en neppers niet in de kaart te spelen – Facebooks geheim blijven.

Echt is o.a. live en actueel

De focus komt meer te liggen op echte en actuele inhoud waar direct veel op gereageerd wordt door mensen. Berichten die binnen een korte tijd erg veel betrokkenheid opleveren (kijkers, reacties, klikken) zullen een betere zichtbaarheid krijgen. Live nieuws en live video’s zullen hier dus voordeel kunnen behalen, ook al geldt de update voor alle berichten.

“Pagina’s moeten berichten plaatsen van die relevant zijn voor hun publiek”. Hoe echter hoe beter. Het slechts vragen om likes, reacties en delen zal het wellicht gaan afleggen tegen authenticiteit.

Er gaat niks boven echt

Betrokkenheid wordt gecreëerd door oprechte berichten die mensen op een bepaalde manier raken. En dat is een goede zaak met alle rotzooi die steeds meer rondgaat. Onderscheid maken door minder geschreeuw of namaak (al dan niet gedeeld in onwetendheid) kan een ondernemer alleen maar voordelen opleveren.